torsdag 15 mars 2012

Vaka bör man, även som katt.

Min stormatte gör konstiga saker. Häromdagen när jag kom in på toaletten hittade jag inte stormatte fastän hon hade gått in där. Så såg jag hennes ben och fötter sticka upp ur den stora baljan och det var något annat konstigt också. Hon låg helt i vatten!!
För någon dag sedan hade ju Stormatte stoppat ner mig i den där vita jättebaljan för att tvätta mig, hon tyckte jag luktade lite stressad katt.  Jag har inte så mycket päls just nu, jag tappade det mesta när jag vart fertil men nu efter min pension från livet som avelshane så har pälsen börjat växa igen. I alla fall gillade jag inte den där baljan så mycket, usch för vatten! Vatten kan man lapa i sig, inte tvättas i absolut inte ligga i!
Hela Stormatte låg i vattnet och så det där konstiga löddret som låter, oj vad de lät om det ett knastrande ljud. Hemskt irriterande. Jag vart lite orolig för hennes skull så jag ropade allt jag kunde på henne, hoppade upp på toalettlocket och ropade och försökte stirra ut det där låtande löddret.

Stormatte dök upp bakom ett draperi och pratade med mig, sa att allt var lugnt.
Hur kan det vara lugnt om hon ligger i allt det där??? Bada kallade hon det. Litade inte på henne alls. Ropade allt jag kunde och hoppade ner från toalettocket och satte tassarna mot baljkanten och nosade på det där löddret, skum sa hon. Hon höll fram det emot mig! Pff vad tror hon! Hoppade ner och hoppade istället upp på toalettlocket och ropade. Stormatte bad mig vara lite lugn och tyst, det är ingen fara, hon badar och läser, försöker iallafall, sa hon.

Jag hoppade upp på toalettens vattencistern och se då såg jag så väldigt mycket bättre! Kurande ihop mig där och ropade med jämna mellanrum på matte för att hon inte skulle vara orolig; Jag håller koll på dig, hör du mig? ropade jag. Där jag låg är det en väldigt obehaglig knapp, så jag försökte trycka ner den, varje gång jag gjorde det lät det fruktansvärt i den där toaletten. Så då fick jag ropa lite högre på Stormatte.
Stormatte bad mig hoppa ner ifrån min plats. "Snälla Charles, sluta jama och sluta spola toaletten hela tiden!" Förstod inte alls vad hon menade. Det var ju skönt att ligga där, bortsett från knappen under mig då.
Efter ett par gånger så slutade den låta så där då och då utan då lät det som vatten rann hela tiden istället. Det var lite skönare för öronen, men tydligen tyckte inte matte det.


Ganska snart kom hon upp i från allt det där vattnet, jag var glad att hon överlevde och hoppade ner för att möta henne. Då fick jag massa vatten på mig!! Otacksamma Stormatte. Sprang ut från toaletten men såg att hon var kvar så jag kom in igen men kurade ihop mig på toalocket istället.
Tänk om jag inte vakade över henne - då hade ju vad som helst kunnat hända!

1 kommentar:

  1. Skrattade så jag grät. Ja, matte måste verkligen ha fått en avkopplande och harmonisk stund av bad, god bok, knastrande skum, återkommande toalettspolningar och kattprat. En liten pall på tryggt avstånd brevid badet kan kanske göra susen till nästa gång! // Mia

    SvaraRadera