tisdag 13 mars 2012

Så var det dags..

..att flytta.
En fredag kväll kom de, den nya familjen. En stor hon och en liten hon. De hade med sig en röd och svart transportbur och det luktade så där gott i den, kattmynta. Jag var lite avvaktande och sprang runt sedan lockade den där lilla hon på mig och jag nosade runt på deras skor och buren och väska. Sen fångade min matte upp mig och lade in mig i transportburen och så stängde lilla hon till luckan.
Strax efter bar det utav ut i kylan och mörkret.

Jag ropade efter min matte och kattvännerna ett bra tag, sedan ropade jag att jag frös, då stannade de och lade filtarna om mig. De pratade hela tiden och buren skumpade och gungade. Jag ropade allt vad jag kunde. Så kom vi in i värmen och det var massa nya dofter och rörelser och folk gick av och på. Jag ropade på att de skulle släppa ut mig, på att jag skulle få gå till mina kattkompisar och på att jag inte ville åka. Ingen brydde sig. De öppnade luckan lite då och då för att kela med mig och jag försökte bryta mig ut, pressa mig ut men det gick inte så bra så de fick kela lite med mig och jag spann. Efter lång tid med tåg och buss och gång var vi framme i ett hus. Nya lukter. Varmt. Inga saker jag kände igen.

Jag gick runt och ropade lite för att se om någon jag kände var här. Jag letade runt, nosade runt, hoppade upp på saker för att se vad det var. De bar mig massa gånger till lådan, kattlådan, jag går väl dit när jag vill gå dit, inte när de bär mig dit! De bar mig även till matskålen flera gånger som om jag skulle vilja äta nu! Måste ju kolla in allt innan jag får mat- eller kissro. Sen gick de och lade sig i sina sängar. Det var jobbigt och tråkigt så jag sprang runt och råkade ha ner massa saker, varför ska de ha saker överallt? De är bara i vägen när jag ska hoppa upp, hoppa ner, öppna dörrar och stänga dörrar. Sprang till stora hons säng och tittade, hon sov, ställde mig vid hennes öron och ropade ännu högre än innan rakt in i hennes öron och se hon vaknade! Hon satte sig upp och pratade med mig! Men äh.. det var tråkigt sprang i väg och fortsatte mitt ropande och spanande.

Var lite orolig även på lördagen, tillät dem kela med mig lite då och då, det var ju ganska skönt att bli klappad och ligga på deras varma knän så jag spann och mös. Sprang runt med jämna mellanrum och ropade och spanade in allt. Hittade lite bra soliga ställen att ligga och sitta på och där de även lade lite mjukt underlag åt mig. Åt lite mat.

Vågade mig upp i mitt stora klätterträd, det går från golv till tak och har massa bra ställen att hoppa på. På lördagsnatten försökte jag hålla igång dem igen men det var bara hon stora som vaknade, hon lilla bara sov.

På söndagen lekte jag lite med de där mössen de hade och de där fjädrarna och andra leksaker. Åt ordentligt med mat. Mös med dem i soffan också och de kelar och klappar en riktigt bra, kunde inte låta bli att spinna och bara ligga där och ha det så skönt. Låg i fönstret och tittade ut.

På natten sov jag som en stock i en liten korg i mitt klätterträd det var skönt, ja jag trivs nog riktigt bra hos Stormatte och Lillmatte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar